Slovenský e-commerce očakáva silnú vianočnú sezónu: Pripraviť by sa mali aj spotrebitelia
Slovenské e-shopy vstupujú do najdôležitejšieho obdobia roka s miernym optimizmom. Po dvoch rokoch rastúcej inflácie a z nej vyplývajúcej opatrnosti sa spotrebitelia opäť vracajú k online nákupom. Dôvodom má byť podľa odborníka rýchlejšie doručenie, jednoduchšie platby a celkovo vyššia miera dôvery v slovenské e-shopy.
„Sledujeme postupný návrat spotrebiteľskej istoty. Ľudia však viac plánujú, porovnávajú a hľadajú čo najvyššiu hodnotu za svoje peniaze. No ak ju nájdu, neváhajú nakupovať,“ približuje Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates, ktorá vyvíja riešenia pre e-shopy a dodáva: „Pre obchodníkov je tento trend kľúčový, keďže počas vianočnej sezóny vytvoria slovenské e-shopy 30 – 40 percent svojho celoročného obratu.“
Veľký štart najväčšej nákupnej sezóny
Black Friday sa neochvejne zaradil medzi kľúčové udalosti slovenského e-commerce, kedy sa druhá polovica novembra nesie v znamení zliav a akčných ponúk. „Väčšina e-shopov spúšťa kampane už na začiatku novembra či dokonca ešte skôr a tie trvajú až do konca mesiaca, tzv. „Black November“. Aj samotný „Black Friday“ zvykne trvať celý týždeň a nie len v piatok,“ vysvetľuje Benatzky.
Spoločnosť Upgates očakáva, že sa do Black Friday kampaní zapojí v roku 2025 približne polovica slovenských e-shopov, predovšetkým tie, ktoré majú skúsenosti s marketingom a prácou so zákazníckou lojalitou. „Očakávame, že záujem o akčné ponuky bude v porovnaní s bežným týždňom až o 300 % vyšší. Niektoré e-shopy totiž avizujú zľavy vo výške 50 až 70 %, no treba povedať, že väčšinou pôjde o dopredajové alebo špeciálne vybrané kategórie. A ak hovoríme o kategóriách, dominovať budú aj tento rok elektronika, móda, kozmetika, hračky a vybavenie domácnosti,“ hodnotí Michal Benatzky zo spoločnosti Upgates.
Viac objednávok a silnejšia konkurencia
Black November je neoficiálne považovaný za začiatok predvianočného obdobia v slovenskom e-commerce, ktoré vrcholí medzi 10. až 20. decembrom. „Z pohľadu vianočnej sezóny očakávame vyšší podiel online objednávok oproti minulému roku, no zároveň aj silný konkurenčný boj o zákazníka, s dôrazom na rýchlosť a cenu dopravy, ako aj zákazníckeho servisu,“ hovorí marketér zo spoločnosti Upgates.
Ako nakupovať bezpečne
Aj keď Slovensko uplatňuje prísnejšiu legislatívu na zamedzenie falošným zľavám, spoločnosť Upgates odporúča zákazníkom, aby zostali obozretní aj v čase masívnych akcií a porovnávali ceny vo viacerých obchodoch. „Podľa aktuálne platnej legislatívy musia obchodníci pri oznamovaní znížení ceny uvádzať najnižšiu cenu, ktorú u nich produkt mal za posledných 30 dní pred zľavou, no spotrebiteľ by si mal stále radšej overovať, či to e-shop aj robí. Rovnako by si mali overiť, či obchod uvádza platné kontaktné údaje a či neponúka neprimerane lacný tovar z neznámych zahraničných webov,“ varuje Benatzky.
Obozretní by mali byť spotrebitelia aj v prípade, keď e-shop ponúka kontakt len prostredníctvom kontaktného formulára, bez akýchkoľvek údajov o spoločnosti predávajúceho ale aj keď chýbajú obchodné podmienky alebo sú zjavne len strojovo preložené slovenčiny, častokrát s chybami, či chýbajúcou riadnou identifikáciou predávajúceho.
Nepoužívaný tovar môžete do 14 dní vrátiť
Spotrebitelia pri akciových ponukách často podľahnú impulzívnym nákupom a neskôr zistia, že im tovar nevyhovuje alebo ho nepotrebujú. „Okrem určitých výnimiek umožňuje zákon o ochrane spotrebiteľa vrátiť nepoužívaný tovar zakúpený online bez uvedenia dôvodu. Ide o právo na odstúpenie od kúpnej zmluvy, ktoré je možné využiť do 14 dní od prevzatia tovaru,“ vysvetľuje Natália Tunegová z advokátskej kancelárie Peterka & Partners.
Obchodník prevádzkujúci e-shop je pritom podľa advokátky povinný o možnostiach vrátenia tovaru poučiť spotrebiteľov, napríklad v rámci svojich obchodných podmienok, a taktiež im je povinný poskytnúť vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy. „Ak informácie o odstúpení od kúpnej zmluvy chýbajú, lehota na odstúpenie sa kupujúcemu predlžuje až o 12 mesiacov, pričom kupujúci nezodpovedá za prípadné zníženie hodnoty vracaného tovaru. E-shopu hrozí navyše aj pokuta od Slovenskej obchodnej inšpekcie,“ upozorňuje advokátka.
Právo na odstúpenie od zmluvy však majú zo zákona len spotrebitelia, nie podnikatelia. „Fyzické osoby nakupujúce tzv. „na IČO“ alebo obchodné spoločnosti, sa tohto práva nemôžu dovolávať. Výnimkou sú len prípady, keď e-shop dobrovoľne umožňuje bezdôvodné vrátenie tovaru aj týmto skupinám kupujúcich,“ uzatvára Natália Tunegová.
Podobné články
PPDS uvádza televízory Philips MediaSuite pre hotely
BYD ATTO 2 DM-i: Nová definícia kompaktného SUV
Viacgeneračné rodiny – slovenský recept na hádky?